Mens

Det mesta på damfakta.se går att applicera på vardagliga situationer även för män, men den här sektionen innehåller verkligen damfakta och är ämnad att hjälpa dig igenom den månatliga plågan: Menstruationen. Som del av din hälsa och ditt välbefinnande är det givetvis viktigt att du tar hand om dig själv även när det är kämpigt, även om det är lätt att ta den enklare vägen och leva på choklad och skräpmat under den röda veckan. Men det finns goda nyheter för dig, för det finns nämligen metoder du kan använda dig av för att minska plågan.

Förberedelser

damfatka mens

Man bygger ett hus från grunden, och detsamma gäller din kropp – Man kan behandla symptomen, men det bästa är att förebygga dem så att de inte uppstår. Och vi menar självklart inte att du ska börja från fötterna med att ta hand om din hälsa, utan att du ska börja inifrån så att kroppen kan bygga upp sig själv. Ju bättre du mår och ju bättre du tar hand om dig själv desto bättre kommer din kropp att prestera.

Ät rätt

Under biologilektionerna i skolan fick man lära sig vad de olika delarna av reproduktionssystemet heter och hur barn blir till, men de glömde det viktigaste av alla damfakta: Att man bör äta rätt. Att äta rätt har fördelen att du kommer att slippa ha jobbiga ”food cravings” när mensen drar igång, samt att näringsrelaterade smärtor minskas. För att få i dig extra näring kan du dessutom spana in våra recept på smarriga smoothies (och vem säger väl nej till det?).

Handla

Om du, precis som många andra, blir delvis soffbunden när månadens plåga drar igång kan du hjälpa dig själv genom att åka och handla allt du kommer behöva i förväg: Mat, värktabletter, choklad (skadar aldrig att ha hemma). Du kommer att tacka dig själv!

Under mensen

Det finns många damfakta som borde vara inkluderat i biologin i grundskolan, men som inte är det. Många kvinnor går stor del av sitt vuxna liv utan att veta att de med enkla medel kan minska sina problem.

Ät rätt

Glömde vi bort att vi redan listat det? Nope, det är bara väldigt viktigt att äta rätt även under mensen! Din kropp gör sig av med väldigt mycket energi, och du måste se till att fylla på förrådet för att fortsätta må bra. Ät regelbundet och glöm inte bort att dricka vatten.

Värmekudde

Din bästa vän är värmekudden, det är inte en åsikt – Det är ren damfakta. Värmen är bra på att ta bort udden på smärtan, och det finns flera typer av kuddar att välja mellan. Vi rekommenderar en typ av kudde som enkelt får plats i din microvågsugn, men du kan även köra på en klassisk vattenflaska.

Motionera

undvik alkoholOm du har alltför ont är det givetvis inte roligt att röra på dig, men om du kan är det bra att göra det. Att motionera är nämligen bra för kroppen över lag, och det är dessutom bra för att lösa upp eventuella muskelknutor som uppstår. Dessutom utsöndras hormonet endorfin som hjälper till med att lindra smärta på ett naturligt vis.

Undvik alkohol

Bjuden på en fest under veckan? Då gör du bäst i att skippa alkoholen, för ett ”roligt” damfakta är nämligen att alkohol har väldigt oförutsägbara effekter på menstruationen. Allt ifrån oregelbundna menstruationer till lågt blodsocker (vilket kan leda till kraftig huvudvärk) eller kraftigare blödningar och mer mensvärk kan nämligen bli biverkningen av fyllan. Ouch.

Uppsöka läkare?

Många problem man upplever under menstruationen kan man göra mer uthärdliga genom att värna om sin hälsa, men en del problem kan man inte avhjälpa med alla värmekuddar i världen. Ett viktigt damfakta är nämligen att för vissa saker bör man uppsöka läkare. Visste du till exempel att det är skillnad på att få ryggvärk och magvärk under mensen? Det är det nämligen, och om man får kraftig ryggvärk kan det ofta förbättras genom muskelträning medan magvärk är mer komplicerat. Värk i magen kan nämligen bero på flera olika sjukdomstillstånd, såsom bland annat endometrios. Du bör alltid uppsöka läkare vid kraftig smärta, och låt dig inte avfärdas alltför lätt.